STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY W RAMACH PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ (POZ)
W SAMODZIELNYM PUBLICZNYM POGOTOWIU RATUNKOWYM
I. DEFINICJE
1. Usługodawca – Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe, ul. Prof. M. Raciborskiego 2A, 83-000 Pruszcz Gdański.
2. System – system medyczny udostępniany w ramach usług świadczonych przez Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe służący do zarządzania przez Usługodawcę wizytami w poradni oraz teleporadami, umożliwiający dostęp do danych w nim zawartych, w tym do danych pacjenta, dokumentacji medycznej oraz danych dotyczących zaplanowanych oraz archiwalnych wizyt.
3. Teleporada – usługa medyczna świadczona przez Usługodawcę na rzecz Pacjenta na odległość, bez bezpośredniego badania przedmiotowego, przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, której zasady i zakres świadczenia Teleporad.
4. Pacjent – osoba, która ma złożoną deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej POZ w placówce, w tym również osoba małoletnia, korzystająca ze świadczeń zdrowotnych w Samodzielnym Publicznym Pogotowiu Ratunkowym, w ramach Teleporady.
5. Personel medyczny – lekarz, pielęgniarka, którzy udzielają świadczeń u Usługodawcy w ramach umowy POZ.
II. ZAPIS NA TELEPORADĘ
1. Z teleporady mogą skorzystać Pacjenci, którzy złożyli deklarację wyboru lekarza POZ w Samodzielnym Publicznym Pogotowiu Ratunkowym.
2. Personel Medyczny udziela teleporad po wcześniejszej rejestracji Pacjenta w systemie.
3. Zapis na teleporadę odbywa się na konkretną godzinę, po wcześniejszej weryfikacji tożsamości pacjenta w systemie, pod numerem telefonu (58) 773-30-30 wew. 115 lub w rejestracji poradni POZ.
III. ZAKRES I PRZEBIEG TELEPORADY
1. Personel Medyczny realizuje teleporadę poprzez połączenie telefoniczne, weryfikuje tożsamość Pacjenta na podstawie danych zamieszczonych w systemie. W przypadku pacjenta do 18 roku życia, kontakt następuje z przedstawicielem ustawowym pacjenta.
2. Personel Medyczny podejmuje trzykrotną próbę połączenia telefonicznego z Pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut. W przypadku braku połączenia umówiona teleporada zostaje anulowana, lekarz nie podejmuje ponownego kontaktu z pacjentem.
3. Pacjent podczas teleporady powinien móc swobodnie rozmawiać.
4. W ramach świadczonej teleporady Personel Medyczny może:
a) udzielić porady medycznej,
b) wystawić e-receptę – każdorazowo decyzję o wystawieniu recepty podejmuje lekarz udzielający teleporady, w oparciu o przeprowadzoną rozmowę i dostępną dokumentację medyczną Pacjenta w systemie,
Pacjent ma możliwość dostępu do e-recepty w ramach Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lub uzyskać 4-cyfrowy kod e-recepty podczas teleporady,
c) wystawić e-skierowanie – każdorazowo decyzję o wystawieniu skierowania podejmuje lekarz udzielający teleporady, w oparciu o przeprowadzoną rozmowę i dostępną dokumentację medyczną Pacjenta w systemie,
Pacjent ma możliwość dostępu do e-skierowania w ramach Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lub uzyskać 4-cyfrowy kod e-skierowania podczas teleporady,
d) udzielić informacji na temat przyjmowania leków,
e) wystawić e-zwolnienie – w uzasadnionych przypadkach,
f) w przypadku wystąpienia objawów chorobowych charakterystycznych dla wirusa SARS-CoV-2, wystawić pacjentowi skierowanie na test w kierunku koronawirusa COVID-19,
g) wystawić e-zlecenie na wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta, potwierdzonym w dokumentacji medycznej.
5. Personel Medyczny sporządza odpowiednią dokumentację medyczną Pacjenta w systemie, w ramach udzielania teleporady.
6. Podczas teleporady, Personel Medyczny może podjąć decyzję o bezpośredniej wizycie lekarskiej Pacjenta, gdy jego stan wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu kompetencji POZ, niemożliwych do zrealizowania podczas teleporady.
IV. W PRZYPADKU UDZIELANIA TELEPORAD USŁUGODAWCA ZOBOWIĄZUJE SIĘ DO:
1. Zapewnienia odpowiedniego sprzętu Personelowi Medycznemu, za pomocą którego będzie odbywała się teleporada.
2. Udzielenia pacjentowi wszelkich informacji dotyczących teleporad.
3. Zapewnienia intymności i poufności pacjentom na takim samym poziomie, jak w przypadku świadczeń realizowanych w sposób tradycyjny.
V. MOŻLIWOŚĆ ZAŁOŻENIA PRZEZ PACJENTA INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA
1. Każdy Pacjent ma możliwość założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na platformie: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązujące.
2. Informacja o Teleporadach jest dostępna:
a) na stronie internetowej: https://pogotowiepruszcz.pl
b) w przychodni POZ Samodzielnego Publicznego Pogotowia Ratunkowego,